Automasaż piłką tenisową i inne sposoby aby samodzielnie rozluźniać ciało

Codzienny stres, siedząca praca i mało ruchu na codzień, małymi krokami wpływają  na nasze samopoczucie, wygląd i zdrowie. W jaki sposób można samemu niwelować negatywne skutki trybu życia. Pomocny może być automasaż, który zrobisz na przykład piłką tenisową. Na czym on polega, gdzie się go nauczyć i dlaczego może być przydatny?

Automasażu nauczyłam się od Ani Kraśkiewicz, która na codzień zgłębia wszelkie możliwe formy ruchu i pracy z ciałem. Jest instruktorką pilates i trenerką fitnessu twarzy. Ania prowadzi też wykłady i warsztaty na wielu uczelniach w Polsce i jest psycholożką z tytułem doktora na UW specjalizującą się w terapeutycznej pracy z ciałem. Ta drobna, delikatna kobieta, wie o terapii ciała chyba wszystko.

Jak stres wpływa na nasze ciała

Siedzący tryb życia i ciągły stres to – w naszych czasach – dwa czynniki, które (pewnie obok otyłości i spożywania wielkiej ilości cukru) cichutko i powoli przyczyniają się to radykalnego pogarszania się stanu naszego organizmu. Im jesteśmy starsi, tym bardziej odczuwamy wieloletnie zaniedbania ciała i jego potrzeb, przejawiające się chociażby w takich chorobach jak: rwa kulszowa, zespół cieśni nadgarstka, problemy z układem trawiennym, niepłodność czy bóle głowy. Jak to możliwe? – zapytają bardziej dociekliwi. Sprobuję Wam opowiedzieć a z pomocą przyjdą mi mądrzy ludzie.

Ciągły, codzienny, chroniczny stres prowadzi do tego, że nasz organizm na wielu poziomach pracuje gorzej. Może wiecie a może nie, ale stres to są reakcje naszego organizmu na sytuacje zagrożenia, reakcje zupełnie naturalne i potrzebne, które pomagają nam przeżyć i powodują, że się rozwijamy jako gatunek. Kiedy jednak wracamy wieczorem do domu i zobaczymy nagle poruszające się krzaki, nasz mózg momentalnie zareaguje i przygotuje nasze ciało do walki albo do ucieczki. Krzaki przestają się ruszać lub wybiega z nich kot, to i my szybko dochodzimy do siebie. Kiedy jednak sytuacja zagrożenia trwa nienaturalnie długo i organizm utrzymuje się w ciągłej gotowości – zaczynają się schody. Niektóre z organow (płuca, układ trawienny i mózg) dostają mniejszą ilosc tlenu, mięśnie są stale napięte, cisnienie krwi jest długo podwyższone. W takich warunkach organizm nie przywykł funkcjonować, a my czesto go to tego zmuszamy. Ciągłe napięcie powoduje w konsekwencji spadek odporności, wzrasta ryzyko chorób, koncentracja ma sie gorzej. Samo zło. Dodajmy do tego siedzący tryb życia i mamy mieszankę wybuchową. Ciągłe siedzenie powoduje chroniczny przykurcz mięśni, stałe napięcie organów, komórek. Generalnie maszyna, jaka jest nasze ciało, nie może swobodnie pracować, cierpi kręgosłup, płuca, układ nerwowy się blokuje. Zobaczcie sami:

Krótkiego wykładu o zganieniu stresu i jego wpływu na ciało, podanego w przystępny sposób można wysłuchać też w tym nagraniu. Wykład został zarejestrowany w ramach Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS. Dr Agnieszka Mościcka – Teske opowiada w nim między innymi o tym, jak zwierzęta radzą sobie ze stresem, dlaczego zebry nie mają wrzodów i przeprowadza słuchaczy przez trening relaksacyjny Polecam!

Automasaż – jak samemu sobie pomóc

Ania z kolei, na warsztatach w których brałam udział, uczy budowy ciała i opowiada w których mięśniach najczęściej kumuluje się stres. Przeprowadza uczestników przez różne metody na rozluźnienie ciała, z których każdy może sobie wybrać tę, która mu najbardziej odpowiada i która przynosi największą ulgę. Trzeba nam wiedzieć, że ciało stworzone jest do ruchu. Wysiłek i ruch spalają hormony stresu. Ruch rozluźnia spięte mięśnie, uelastycznia je i dotlenia, wspomaga także proces trawienny nie tylko w układzie pokarmowym, ale w każdej komórce naszego ciała. Jak zatem samodzielnie rozluźniać ciało?

Stretching. Każdy napięty mięsień możemy samodzielnie rozciągać w warunkach domowych, pracowych, czy każdych innych. Nie potrzebujemy do tego żadnego sprzętu. Ja się regularnie rozciągam podczas usypiania dzieci:) One zasypiają a ja mam 10 minut na rozluźnianie. Jeśli nie wiecie jak się do tego zabrać, proponuję codzienny skłon do przodu. W tej prostej pozycji rozluźniamy mięśnie nóg i grzbietu jednocześnie. Aby ją wykonać wystarczy stanąć w lekkim rozkroku i pochylić się do przodu. Stoimy tak jakiś czas i głęboko oddychamy a ciało samo zacznie sie rozluźniać w swoim tempie. Fajne i krótkie sesje rozciągania oparte na strechingu można też znaleźć w internecie, na przykład tutu albo tu.

Automasaż piłeczką tenisową. To ulubiony przeze mnie masaż. Stosuję go od wielu lat, kiedy to mój ówczesny fizjoterapeuta, zdradził mi tę najprostszą i najskuteczniejszą metodę na codzienne rozmasowywanie karku i pleców po całym dniu za biurkiem. Za pomocą dwóch piłęczek tenisowych, jesteśmy w stanie kompleksowo rozluźnić swoje ciało. W tym filmie zobaczycie o co chodzi w takim masażu:

Automasaż manualny. Ta metoda jest nieco delikatniejsza i mniej bolesna niż masaż piłeczką. W zasadzie polega na tym, aby rozluźniać napięte mięśnie, masując je, ugniatając, szczypiąc czy jakkolwiek sie do nich dopierająć:) Ważne, żeby z nimi pracować i jak tylko poczujemy, że sie napinają – pomóc im sie rozluźnic. Ania jest zdania, że dopóki w automasażu będziemy wsłuchiwać się w swoje ciało i nie będziemy przekraczać granicy bólu, nie zrobimy sobie krzywdy. W tym filmie zobaczycie jak to miniej wiecej moze wyglądać:

 

Zajrzyj też tutaj

  • Basia

    Ja uwielbiam masaże <3 Czasem robię to sama w dostępnych miejscach, a czasem zajmuje się tym mój mąż. Mój ulubiony olejek, którego używam do tego to olejek z gorzkiej pomarańczy od damai. Cudownie relaksuje i wycisza. Do tego mam pewność, że jest całkowicie naturalny, więc nie muszę się martwić o uczulenie.

    • o, nie znałam tego olejku:)

      • Iza

        Też mogę polecić te olejki od damai. Zużywam już trzecią buteleczkę olejku lawendowego. Dodaję go do wszystkiego – do kąpieli, masażu, nawet do wody do mycia podłóg i odkurzacza. 🙂 Uwielbiam działanie tego zapachu. 🙂

        • Ja nie znam ich? Powiesz cos wiecej?

  • Czegoś takiego mi potrzeba. Jak tylko uśnie córka, od razu zabieram się za automasaż. Dziękuję! 🙂

  • Ewa

    Super temat, będę testować. Zaintrygowały mnie zwłaszcza te piłeczki tenisowe 🙂

  • anna tytko

    ciekawe porady jak radzić sobie ze stresem znalazłam w eaptece, ale i suplementy diety w dobrych cenach, dermokosmetyki . https://eapteka.pl